Epiloog

9 mei 2013 - Kampen, Nederland

Hieronder beschrijven we wat willekeurige opmerkingen, ervaringen en observaties die ons de afgelopen 3 weken zijn opgevallen.

Amerikanen zijn hele beleefde mensen. Ze verontschuldigen zich constant, ook als jij per ongeluk tegen ze aan loopt. Ook in het verkeer wordt heel netjes gereden. Als je bijvoorbeeld op een 6 of 8 baans weg rijdt, blijf je gewoon in je eigen baan rijden en wordt je links en rechts soms heel rustig voorbij gereden. Je krijgt de indruk dat er bijna geen snelheidsovertredingen gedaan worden. Als je ergens 55 mijl mag rijden dan rijdt bijna iedereen dat ook. Je kunt dus mooi gebruik maken van de cruise control.

In elk hotel wordt direct gevraagd om een creditcard. Die gebruiken ze om een bepaald aantal dollars van je rekening te reseveren. Dit in het geval dat je je hotelkamer in de brand zou steken. Als ze verder niets met deze resevering doen komt deze automatisch na 20 dagen te vervallen. Terwijl ik dit schrijf zijn de eerste reserveringen van de eerste hotels al weer vervallen. Naast de creditcard wordt ook vaak om een ID gevraagd. Ik heb dan steeds mijn rijbewijs gegeven.

Benzine: we hebben in totaal 2600 mijl (4170 kilometer) gereden. De tank was vol toen we de huurauto ophaalden, en we hebben in totaal 8 keer getankt voor een totaalbedrag van 250 euro. Dat valt dus wel mee. Bij sommige pompen kon je gewoon je creditcard in de pomp steken en daarna tanken. Het kwam soms ook voor dat er dan gevraagd werd om een 'zipcode' (postcode) in te voeren ter beveiliging. In het begin wat geprobeerd maar niet gelukt. Dan moet je eerst naar binnen om te vragen of je voor pomp x kunt tanken met je creditcard. Vaak moet je dan je creditcard achterlaten. Wat we dan deden was dat Daniel bij de pomp bleef staan en ik bij de kassa. Ook hebben we één keer gehad dat er gevraagd werd voor hoeveel dollar je wilde tanken. Je moet dat van tevoren dus wel ongeveer weten. Verder ging tanken altijd soepeltjes.

Eten: als je elke dag ontbijt en diner in een restaurant zou eten ben je (30 + 70) = 100 dollar per dag aan eten kwijt. Voor 20 dagen is dan dat 2000 dollar. Dat is wel erg veel voor eten. Wat we dan ook gedaan hebben is ongeveer 10 dagen bij een fastfood tent binnengelopen, 6 dagen echt uit eten geweest en 4 dagen een magnetron maaltijd genomen. In sommige hotelkamers was een magnetron aanwezig en via internet gingen we dan op zoek naar een supermarkt die dichtbij was. We kochten dan meestal maaltijden van Marie Callender's, en die beviel goed. In ongeveer de helft van de hotels kon je een gratis 'Continental Breakfast' krijgen die eigenlijk bestond uit wat toast, een toetje en wat drinken.

Koelbox: we kochten op onze eerste rit dat we de huurauto hadden direct al een piepschuimen koelbox. In elk hotel is een ijsblokjes machine aanwezig die we gebruikten om een plastic zak te vullen met ijsblokjes. Als je die dan in de koelbox legt, blijft dat de hele dag goed. In sommige hotelkamers hadden we ook een koelkast die we dan gedurende de nacht gebruikten. Het blijft wel een vreemd gezicht als je in Las Vegas door alle gokkasten heen moet lopen naar je hotelkamer met zo'n piepschuimen doos voor je. Het leek net of er een donorhart in vervoerd werd.

Rijden in Amerika: wat opvalt is dat er op kruispunten veel gebruik wordt gemaakt van 'Stop' borden. Je moet dan ook echt stoppen, en als er links en rechts ook 'Stop' borden staan (er staan dan vaak 'All way' of '4-way' onder het bord), dan geldt gewoon wie het eerst bij het kruispunt komt mag ook het eerst doorrijden, ook al komt er iemand van rechts. Als je bijna tegelijkertijd bij het kruispunt komt dan laat je rechts voorgaan. Invoegstroken zoals in Nederland kennen ze niet. De invoegende weg en de rechterbaan van de weg komen gewoon samen. Je gaat bijna automatisch al ritsen. Het achteropkomende verkeer houdt daar altijd goed rekening mee. De verkeerslichten staan vaak aan de andere kant van het kruispunt. Je moet dus wel goed opletten dat je op tijd stopt, want anders sta je midden op een kruispunt.

Er schiet me nu niets meer te binnen, maar dat komt denk ik nog wel. De eerste nacht in Nederland heb ik nog wel goed geslapen maar dat komt omdat ik toen al 30 uur wakker ben geweest. De tweede nacht was een stuk minder. Ik was tot 04:00 klaar wakker en heb toen maar wat televisie gekeken. Daarna toch nog wat geslapen. Dat zal de komende dagen wel beter worden.